19 noiembrie 2013

Momentul cartilor vechi

Azi mi s-a intamplat ceva extraordinar. Dupa o intalnire profesionala cu directorul Biblioteci Astra Sibiu am parte de o surpriza care pe mine sincer m-a impresionat.
Sibiul are doua biblioteci una noua si frumoasa si una veche si plina de istorie. Cea noua are in dotare lifturi moderne cu senzori si oglinzi, o sala de lectura unde nu mai gasesti acel parchet vechi care scartie la ficare pas. Imi aduc aminte cum in linistea biblioteci ficare pas ti se parea un cosmar. Era imposibil sa nu te simti stanjenit ca mergi. Apoi, auzeai de la un infumurat binecunoscutul "Sttt!" Acum cartea preferata o cauti pe calculator intr-un programel interesant si nu intr-un dulap vechi care abia ii mai stau usile. Da! Imi amintesc cum stateam minute bune, cateodata ore ca sa gasesc o carte  care era scrisa pe un cartonas care uneori nu era pus corect. Ce vremuri .. 
Revenim. A doua biblioteca este cea veche si nu mai este asa de frecventata de studenti. Acolo  a ramas istoria. 
Am intrat pe poarta mare (care se deschide la fel de greu) si am regasit biblioteca schimbata. Nu mai intrasem de mult, cred ca ultima oara a fost prin anul trei de facultate. Am gasit-o la fel, dar modernizata, ingrijita de un director nou care-i pasa. Ii pasa ca a dorit sa pastreze trecutul intr-o lume moderna.

Am intrat intr-o sala, la parter si bineinteles parchetul scartia sub picioarele mele. Apoi, intr-o alta incapere unde timpul (pentru mine) s-a oprit in loc. Totul in jurul meu s-a oprit si am fost fascinata de cea ce vedeam. Era o incapere mare cu rafturi de jur imprejur pline cu carti vechi acoperite de muuult praf. Poate cel mai mult si mai mult mi-a placut mirosul cartilor vechi, mirosul acela m-a facut pentru un moment sa cred ca sunt intr-o poveste. Sigur va amintiti desenul animat "Frumoasa si Bestia" cand frumoasa paseste pentru prima oara in biblioteca Bestiei si ramane surpinsa, danseaza si nu se mai opreste din sarit. Mno, asa m-am simtit si eu. Am vrut sa dansez acolo printre carti, apoi ma gandeam sa ma asez pe fotoliul acela vechi (verde) de langa geam si sa citesc pana la apus ... offf m-am abtinut cu greu. 
M-am trezit repede, dar inca mai simt mirosul cartilor vechi.
Poate nu o sa gasiti nimic interesant in cea ce am spus mai sus, dar eu recunosc ca pe mine momentul asta m-a incarcat cu energie - pozitiva.

!Ador cartile si ador sa le citesc in incaperi frumoase, pline de istorie.

Stiati ca: Biblioteca Judeteana ASTRA Sibiu detine unul dintre cele mai valoroase fonduri documentare (Colectii speciale: Carte romaneasca manuscris, Carte romaneasca veche, Carte straina veche, Manuscrise, Ex libris, Iconografie, Cartografie, Carte rara si pretioasa) raportat la reteaua bibliotecilor judetene din tara.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu