26 iunie 2013

Zile de vara la tara

Interesante zile de vara ...
Zilele trecute am lasat Sibiul pentru a petrece cateva zile linistite la bunica si fara nicio exagerare as putea spune "printre ai mei". 
Eu, nu sunt olteanca, dar ce sa-i faci cand mama si tata sunt. Bine, noi spunem ca suntem regateni, dar pentru toti ardelenii tot ce trece oltul - oltean e. 
Satucul bunicii e situat la 60 km de Sibiu si e un sat cu oameni simpli si muncitori, cu probleme, dar fara griji existentiale foarte importante. 
Imi place acolo, imi place mult si-mi place linistea pe care o emana satul si caldura bunicii cand ma strange in brate, casa cu foisorul, privelistea - tot. Ador, mirosul de aer curat si senzatia de bine care o intalnesc la tot pasul.
In zona noastra, inainte de Duminica Rusaliilor sunt "Mosii de vara", sarbatoare dedicata pomenirii mortilor. Sambata dimineata satenii, se duc la biserica avand cosurile incarcate, sa ceara binecuvantare pentru alimentele pe care le vor da de pomana - de obicei coliva, colaci, un fel de mancare (gris, orez cu lapte), vin, cirese, visine. Pomana este pusa pe farfurii sau cani noi care se impart celor prezenti.
E o datina tare frumoasa care-mi place mult. Intotdeauna casa buncii e plina cu foarte multe cani de diferite marimi si farfuri mai colorate.
Traditia spune, ca motivul pomenilor este ca, dupa atata colindat prin lumea care a fost odata si a lor, mortilor li se face foame, iar cei vii ii pomenesc si daruiesc manacare pentru ei. 

Asa ca, dis de dimineata dupa ce slujba s-a terminat si mortii au fost pomeniti, m-am intors acasa foarte "vesela". Am primit 3 cani cu vin, pe care a trebuit sa le beau, ca sa nu supar pe nimeni. 
Acasa am numarat farfuriile:doua farfurii cu gris si alte trei cu orez, iar astea doar ale mele.
Frumos obicei!
 
Just me!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu